top of page
  • Writer's pictureNamćorasta

Queen of the Desert

Sasvim sam slučajno u nekom jako kasnonoćnom terminu na nekom sasvim slučajnom tv-kanalu naišla na ovaj film. Nisam, naravno vidjela početak, mislim da sam došla negdje na zadnju trećinu filma i pokušala poloviti o čemu se radi. Zvonilo mi je negdje da sam vidjela neku najavu za film u kojem glume Nicole Kidman i Robert Pattison (to je onaj beskrvni vampir iz Sumrak sage), ali nisam znala tko je žena koju utjelovljuje Kidmanica.


Nakon toga sam još nekoliko puta gledala film, mislim da nisam ni jednom ulovila početak, ali svaki put me zapravo zaintrigirala žena o kojoj je to film: Gertrude Bell.


Film je zapravo loš. Redatelj je Werner Hertzog i kad sam se pokušala sjetiti po kojem filmu ga pamtim i kaj je to veliko napravio, samo mi je dolazio film o onom nekom čudaku koji je htio napraviti operu usred džungle. Išla sam googlat pa sam našla da je to film Fitcaraldo.


No vratimo se mi filmu o Gertrude Bell. Nicole Kidman. U tom filmu je sva neka mlitava, beskrvna i nedovršena. Nije da je inače neka puna života i živahna, ali ovdje je to uspjela dovesti do savršenstva. Kad govori imala sam poriv da joj viknem daj malo glasnije niš te ne čujem. Ljubavne scene su bleh, mlake i bezvezne.

Onaj beskrvni Pattison glumi T. E. Lawrencea, poznatijeg kao Lawrence of Arabia ili Lawrence od Arabije. Ali nakon Petera O'Toola teško da itko može utjeloviti tog povijesnog lika, a da ne djeluje mlako i bezvoljno. U nekom trenutku u filmu se Gertrude i Lawrence kao napiju... Božeblagi.

Nicole Kidman i Robert Pattinson


Ok, apsolvirali smo da je film bzvz, da je gluma mlaka i bezvezna, ali ja još uvijek nakon nekoliko puta odgledanog filma, iako ne baš cijelog, nisam imala pojma tko je Gertrude Bell. Neke sam naznake dobila, ali ništa zapravo značajno. Ukratko ona je bila neka Engleskinja koja je jako voljela pustinju i puno je jahala na devama i hodala pustinjom i zaljubljivala se u neke krive ljude ili problematične koji se u filmu mislim ubiju (James Franco, mi se čini, glumi tog lika) ili neke koji se daju ubiti na Galipolju jer imaju ženu koja prijeti da će se samoubiti ako ju predmetni preljubnik ostavi.

Nicole Kidman i Henry Cadogan - on se ubije ili tako nekako

Nicole Kidman i Damian Lewis koji glumi predmetnog ljubavnika (Charles Doughty-Wylie) koji se dao ubiti na Galipolju


Tek pred kraj filma odnosno na samom kraju shvaćamo da je Gertrude bila vrlo jaka i vrlo moćna žena, koja je ustoličila kraljeve Iraka i Jordana. No to je sve.


Ne volim površnosti. Zainteresirala me ta Gertrude. Pa sam malo googlala, ofkors.


Žena je ispala opaka heroina. Bavila se arheologijom, kartografijom, popela se na nebrojeno vrhova, ispenjala Mont Blanc, ispenjala 10 novih puteva u Bernskim alpama, jedan vrh u Alpama u Bernškom Oberlandu 2.632 metra visok nazvan je po njoj Gertrudspitze, nakon što je ga sa svoja dva vodiča prva ispenjala 1901. godine. Nakon neuspjelog pokušaja osvanjanja Finsteraarhorna (4.274 m) 1902. zaglavila je 48 sati "na užetu" zbog oluje i zadobila je ozebline i jedva izvukla živu glavu, ali je i dalje voljela penjati.



Bila je političarka u kasnijim godinama života, i blisko je surađivala sa Lawrenceom od Arabije i da zaista je pomogla da se iscrtaju granice Jordana i Iraka i ustoličila je Faisala bin Husseina za kralja Iraka iako je on bio i kralj Sirije.


Bila je zbilja zanimljiva i naravno s obzirom da je žena i kontroverzna. Jel špijunirala za Veliku Britaniju bauljajući pustinjom? Pa vjerojatno je, uostalom bila je izaslanica i britanska diplomatkinja, pa je teško vjerovati da nije i malo špijunirala. Osnovala je Bagdatski arheološli muzej, ali bila je i prva žena koja je na Oxfordu diplomirala povijest s najvišim ocjenama, ali naravno da nije nagrađena akademskom titulom, jer je tek 1920. Oxford počeo tretirati žene jednako kao i muškarce i dodjeljivati im akademske titule.


Ovo je fotka sa Kairske konferencije (1921) i jedina žena među svim ovim muškima je Gertrude Bell


Bila je moćna i utjecajna, ali očito je da je bila i poprilično nesretna. Umrla je u dobi od 58 godina od predoziranja tabletama za spavanje, a je li njena smrt bila slučajna i namjerna, zapravo se ne zna, jer naručila si je buđenje, pa je možda ipak malo teže povjerovati da se je željela ubiti.


Osim gore spomenutog Queen of Desert iz 2015. godine, o njoj je snimljen još jedan film, doduše televizijski i dokumentarni film Letters from Baghdad, baziran na njenoj opsežnoj korespodenciji što s pomajkom, a što sa na Galipolju poginulim ljubavnikom.


U svakom je slučaju prava Gertrude Bell bila prava kraljica pustinje, posebna i neobična žena u vrijeme prije, za vrijeme i poslije Prvog svjetskog rata, nikad se nije udavala nit je imala djecu. Doduše nemam pojma zašto je to bitno, osim kao biografska činjenica, ali svi tekstovi koje sam pregledala o njoj spominju tu činjenicu.


Na gornjoj slici je sa Winstonom Churchillom i T. E. Lawrenceom, a na donjoj ... pa negdje u pustinji


Prema mojim kriterijima nije baš bila lijepa, ali fizički joj je dosta slična Kidmanica u filmu iako mislim da je prava Gertrude bila puno življa karakterno nego što ju je oslikala beskrvna Nicole Kidman.


Ako želite malo baciti oko detaljnije o Gertrude Bell ovo je vrlo zanimljiva njena kratka biografija https://www.biography.com/news/gertrude-bell-biography-facts


Na žalost film Letters from Baghdad nisam uspjela naći na netu ili se nisam dovoljno trudila, ali našla sam trailer:


http://lettersfrombaghdadthemovie.com/ i cijelu stranicu posvećenu tom filmu.


Već sam nekoliko puta istaknula kak mi je film bio bezveze, ali jedan citat iz filma mi je zbilja odličan:


Florance Bell: You will not scare the young men with intelligence.


Gertrude Bell: How do I do that? I can't play dumb.


Florance Bell: Just listen to what they have to say, and smile.


Gertrude Bell: That will be hard.


Florance Bell: Gertrude...

106 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page